• تلفن :3 - 36657200 - 051
  • info@irankartoos.com : ایمیل

سهم پایین بازار اینترنتی در لوازم خانگی

طنین همتی|شهرآرانیوز، کرونا و تعطیلی دوهفته‌ای اصناف از اول آذرماه، آن‌ها را ناخواسته به این سمت سوق می‌دهد که بستری برای فروش اینترنتی محصولاتشان فراهم کنند، اما به‌گفته رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد، فروش اینترنتی به‌دلایل مختلف سهم پایینی در این حوزه دارد.

رزقیان‌مقدم گفت: عمده دلیل آن برمی‌گردد به تقاضا و تمایل خریداران به خرید حضوری و اینکه کالا را باید از نزدیک لمس کنند و مشخصات آن را از نزدیک ببینند، اما فعالان ما هم در این صنف نیز از این نوع فروش استقبال خوبی نکردند و تعداد کمی این شرایط فروش را محیا کردند، چون به‌گفته خودشان فروش حضوری طرف‌دار بیشتری در بین مردم دارد. اما تعطیلی‌ای که طبق مصوبه ستاد کرونا تصمیم‌گیری شده است و گروه ۲ که واحد‌های صنفی ازجمله لوازم خانگی را شامل می‌شود، بیشتر به بستر کسب‌وکار اینترنتی نیاز دارد.

وی ادامه داد: از امروز به‌مدت ۲ هفته واحد‌های صنفی، پاساژها، فروشگاه‌های خیابان‌های فرعی، عمده‌فروش‌ها و خرده‌فروش‌ها همه تعطیل هستند و بازرسی و رصد می‌شوند. بازرسان اتاق اصناف و بسیج و بازرسان صنعت و معدن اگر تخلفی شود، بلافاصله گزارش می‌دهند. حتی فروشگاهی که در خیابان فرعی است هم نباید فعالیت کند.

باتوجه‌به شروع فصل سرما، رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد درباره نظارت‌ها بر این نوع کالا‌ها یادآور شد: همه بخاری‌ها، شومینه‌ها یا آب‌گرم‌کن‌های ما باتوجه‌به رکود موجود، زیر قیمت مصوب عرضه می‌شود. همچنین همه واحد‌های صنفی ما موظف به ارائه فاکتور هستند که کالا را براساس نرخ‌نامه و قیمت مصوب عرضه کنند.

به‌گفته وی، متقاضیان خرید لوازم خانگی باید قبل خرید از قیمت مصوب آن در سامانه ۱۲۴ اطلاع پیدا و بعد خرید کنند و اگر کالایی به قیمتی متفاوت در واحد صنفی عرضه می‌شود، به بازرسان اتحادیه اطلاع دهند.

رزقیان‌مقدم با بیان اینکه همه فروشندگان در هر صنفی باید فاکتور فروش معتبر ارائه کنند، در غیر این‌صورت تخلف کرده‌اند، گفت: برند‌های خارجی هم منوط بر اینکه برگ سبز مجوز داشته باشند و در سایت دارایی و گمرک کالا ثبت کرده باشند، مجوز فروش دارند، در غیر این‌صورت کالایشان قاچاق محسوب می‌شود.
 
وی با تأکید بر اینکه هیچ افزایش قیمتی نداشتیم، گفت: قدرت خرید مردم کم شده است و همه همکاران ما باتوجه‌به رکود موجود، اجناسشان را حتی زیرقیمت قبل از تعطیلات عرضه می‌کردند تا بتوانند تعهدات خود را در قبال هزینه‌های جانبی‌شان پوشش دهند.

رزقیان‌مقدم تأکید کرد: همکاران ما به‌هیچ‌وجه گران‌فروشی نمی‌کنند. اگر کالایی گران می‌شود، شرکت‌های عرضه‌کننده قیمت را افزایش می‌دهند که آن‌ها هم موظف هستند مجوزهایشان را از سامانه صنعت، معدن و تجارت بگیرند که بر چه اساسی افزایش قیمت داشته‌اند.

وی با اشاره اینکه اکنون حدود ۹۰۰ واحد صنفی پروانه‌دار و ۲۰۰ واحد در دست اقدام برای پروانه داریم، اضافه کرد: باتوجه‌به اعلام تعطیلی دوهفته‌ای، هیچ حمایت مالیاتی و بانکی از کسب‌وکار‌ها نشده است و همکاران ما حتی مجبورند هزینه اجاره‌بهای مغازه‌هایشان را به‌طور کامل پرداخت کنند


آرشیو اخبار



Back to Top