• تلفن :3 - 36657200 - 051
  • info@irankartoos.com : ایمیل

تمهیدات ایمنی عمومی

تمهیدات ایمنی عمومی

با توجه به اهمیت معابر خروج مناسب و بدون مانع در تخلیه به موقع متصرفین در زمان حریق و حوادث احتمالی موارد زیر بایستی در مساجد و حسینیه ها اجرا گردد.

1- مساجد یا حسینیه های با جمعیت زیر500 نفر حداقل دارای دو دسترس خروج و درب خروج مناسب باشند. حداقل عرض دسترسی های خروجی1.5 متر باشد.

2- در صورت اینکه افراد حاضر در مساجد و تکایا بین 500 تا 1000 نفر باشندحداقل راه های خروج باید بایستی سه عدد در نظر گرفته شود. حدافل دسترسی های خروجی 2 متر باشد.

3- در مساجد و تکایایی که بیش از 1000 نفر عذادار در خود جای می دهد باستی حداقل چهار راه خروج در نظر گرفته شود. به ازای افزایش ظرفیت برای هر 200 نفر یک درب خروجی اضافه گردد.

4- از آذین بندی و یا مسدود نمودن دربهای خروجی مساجد و تکایا جدا خودداری به عمل آید.

5- الصاق برچسب و یا تابلو خروج و راهنمایی خروح و راهنمای خروح در نقاط مختلف مساجد و تکایا و حسینیه ها الزامی می باشدتا ذر مواقع اظطراری و بروز حریق و حوادث متصرفین را به معبر عمومی مناسب راهنمایی نمایند.

6- جهت کلیه بازشوهای دربهای خروج بایستی به سمت معابر خروجی باشد و به هیچ عنوان به سمت داخل مساجد یا حسینیه ها باز نشود.

7- استقرار خاموش کننده های دستی و چرخدار در محیط مساجد، حسینیه ها و تکایا با توحه به وسعت آن در فاصله هر 13 متر در محل هایی که کاملا قابل رویت و دسترسی و در ارتفاع 1.20 از کف باشد الزامی است.

8- با توجه به اینکه در صورت حوادث احتمالی حجم زیاد جمعیت در زمان کوتاهی باید تخلیه شوند و از مکان حادثه دور شوند، حتی الامکان باید دربهای خروجی با عرض زیاد ایجاد شود تا در هنگام تخلیه برای افراد امکان تخلیه ایمن فراهم باشد.

9- در فضاهای دارای طبقات بیشتر از یک طبقه وجود پله اضطراری علاوه بر پله های اصلی الزامی می­باشد تا در مواقع حادثه تخلیه طبقات به راحتی صورت گیرد.

10- ایجاد شبکه آبرسانی آتش نشانی در مساجد و حسینیه ها ضروری بوده که بایستی به نحئی طراحی و نصب گردد که امکان پوشش دهی لازم را به کلیه نقاط داشته، ظرفیت مخازن آن با توحه به فاصله ایستگاه آتش نشانی محل تعیین و حداقل برای مدت زمان 15 ذقیقه در نظر گرفته شود.

11- نصب سیستم اعلام حریق اتوماتیک در مساجد و حسینیه هایی که به صورت دایمی می باشد الزامی است.

12- تمامی تکایا و مساجد نگهبان (صبح و شب) داشته باشند. همچنین نگهبانان از افراد مطمئن و آموزش دیده انتخاب شوند.

13- به مجرد اتمام برنامه ها و تخلیه افراد از محل تکایا و مساجد، نگهبانان ضمن بازدید از داخل و جوانب بیرونی محل، برق را از تابلو اصلی و شیر اصلی گاز قطع نموده و در طول نگهبانی تمامی ورود و خروج ها را کنترل و ثبت نمایند.

14- در صورت بروز آتش سوزی توصیه می گردد ضمن حفظ خونسردی بلافاصله"آتش نشانی" را از طریق تلفن 125 مطلع نموده و اقدام به کنتذل آتش سوزی با استفاده از وسایل آتش نشانی موجود نمایید.

15- تهیه چند دستگاه خاموش کننده پودر و CO2 (افراد مسئول طرز کار با آنها را فرا گیرند).

16- استفاده از پوشش مناسب (غیر نایلونی) حهت سقف و اطراف ایستگاه توصیه می­گردد.

17- در ایستگاه­های صلواتی قراردادن سماورها بر روی سکوی مستحکم الزامی است و در اتصال آن توسط شیلنگ به سیلندر گاز مایع موارد ایمنی باید در نظر گرفته شود و در صورت امکان یک رشته شیلنگ آب (متصل به نزدیک ترین شیر آب) در محل ایستگاه­ها مهیا باشد.

18- فاصله مناسب بین روشنایی ها و پوشش سقف باید رعایت گردد.

19- نصب تابلو و علایم هشدار دهنده در شب الزامی است.

20- قسمت پایین چادر به نحوی در نظر گرفته شود که در صورت بروز حریق احتمالی امکان عبور میسر باشد.

21- از روشن نمودن آتش در داخل تکایا وایستگاه­ها به منظور دود نمودن اسپند خودداری شود.

22- ریختن ضایعات در مجاورت چادر تکایا وایستگاهها خودداری شود.

در خاتمه به کلیه مجریان و پیمانکاران مربوطه توصیه می شود کلیه موارد ایمنی مربوط به اماکن تجمعی، مربوط به دستورالعمل اجرایی محافظت ساختمان ها در برابر آتش سوزی (آئین نامه های مسکن و شهرسازی و سایر دستورالعمل ها و آیین نامه های مربوطه) را به صورت دقیق و کامل رعایت نمایند.

 

ایران کارتوس گرما بخش زندگی
https://telegram.me/irankartoos



آرشیو مقالات



Back to Top